OctoTips: Hoe creëer je een Gen Z-friendly werkomgeving?

Gen Z is de nieuwste generatie op de werkvloer. Deze jongeren zijn geboren tussen 1997 en 2012 – al is er nog discussie over de precieze jaartallen. 

 

Jongeren die tot generatie Z behoren, zijn creatief, competitief en ademen technologie.Waar millennials dromers zijn, zijn Gen Z’ers veel realistischer en daadkrachtiger. Maar hoe creëer je een Gen Z-friendly werkomgeving voor deze do-it-yourself-generatie

Flexibiliteit

Gen Z hecht veel waarde aan flexibiliteit. Ze vinden het heel belangrijk om een gezonde balans te bewaren tussen hun werk- en privéleven. Deze balans zorgt ervoor dat ze zich beter voelen en zich ten volle kunnen inzetten.

Uit een recente studie van Walters People is gebleken dat 51% van de bevraagde werknemers eraan denkt om dit jaar nog van job te veranderen. Als belangrijkste factor bij de keuze voor een nieuwe job, stond een gezonde balans tussen werk en privé op één.

Een gezonde balans, allemaal goed en wel, maar wat verstaat Gen Z daar juist onder? Gen Z waardeert flexibele uurroosters. Als werkgever leg je het aantal werkuren vast, maar je werknemers bepalen zelf wanneer ze werken. Op deze manier kunnen werknemers aan de slag wanneer ze het productiefst zijn. Zeg vaarwel tegen de klassieke 9-to-5-mentaliteit

Kunnen jouw werknemers af en toe van thuis uit werken? Gen Z is wel te vinden voor thuiswerk. Waarom? Dankzij hybride werken kan je je werktijden aanpassen aan je persoonlijke behoeften. Zo vermijd je het drukke woonwerkverkeer, ben je productiever en zelfstandiger en word je minder snel afgeleid door collega’s.

Technologie

Gen Z is opgegroeid in het tijdperk van technologie en digitalisering. Zorg er dus voor dat je werkplek up-to-date is met de nieuwste tools en dat er ruimte is voor innovatie

Houd er dus rekening mee dat deze generatie gewend is aan snelle en informele communicatievormen en dat ze liever apps gebruiken om te chatten met een collega in plaats van te bellen.

Purpose-driven

Deze generatie moet niet gemotiveerd worden, maar geïnspireerd.

Gen Z vindt zingeving en maatschappelijke betrokkenheid enorm belangrijk. Een bedrijfscultuur die gericht is op purpose en duurzaamheid is dus erg aantrekkelijk. Zorg voor een duidelijke missie die verder gaat dan winstmaximalisatie.

Diversiteit en inclusie

Gen Z staat bekend om hun inclusieve mindset. Diversiteit is heel belangrijk voor hen. Zorg dus dat je werkomgeving diversiteit omarmt en een inclusieve cultuur bevordert waarin iedereen wordt gehoord en gewaardeerd

Feedback en persoonlijke groei

Een recente studie toont aan dat 73% van de Gen Z-werknemers geneigd is om een organisatie te verlaten als ze geen frequente feedback van hun manager krijgen. Jonge werknemers zijn eerder geneigd om bij bedrijven te blijven die op lange termijn in hun persoonlijke en professionele groei investeren.

 

Geschreven door: Laura Van Der Schueren – Octo HQ – mei 2024